Troebel water

10 maart 2023 - Donsol, Filipijnen

1 tot 5 maart: Donsol

Een Gale warning (stormweer) zorgt ervoor dat de kleine ferry verplicht aangemeerd moet blijven waardoor de tocht naar Donsol pas om 14u aangevat kan worden met de grote Roll-on Roll-off ferry. Vandaar gaat het met de nachtbus richting Legazpi. Een helse rit van 12u voor slechts 650 km dwars doorheen de provincie Bicol. De lintbebouwing langsheen de weg is indrukwekkend. Alles wat kan dienen om iets met de bouwen wordt gebruikt en huizen in allerlei formaten volgen elkaar snel op. Opvallend ook dat velen wakker zijn gedurende de nacht van het veekeuringsbedrijf tot allerlei winkeltjes tot restaurants. De zon mag hier danwel om 18u ondergaan, de nacht is duidelijk niet om te slapen. Omstreeks 7u arriveert de bus in het centrale busdepot. Nu wachten op 13 andere passagiers alvorens het minibusje zijn tocht aanvangt naar Donsol. The waiting game duurt maar liefst 2u30min.

Er zijn meer dan 100 miljoen inwoners in de Filipijnen die allemaal lijken te beschikken over een tricycle (motor met zijspan) die vaak als taxi gebruikt wordt. Het is dan ook een drukte van jewelste op de weg want ook de talloze straathonden en de eindeloze stroom aan kinderen eisen hun plaats op. Getoeter en geschreeuw langs alle kanten in een onverstaanbare taal.

Ik verblijf bij een lokale familie en de matras families wacht me op. Met haar 73 lentes ziet ze er nog heel kwiek uit. 'Elke dag Zumba op het stand' vertelt ze daarover. Het is een komen en gaan van allerlei mensen in het huis waar ik kop noch staart aan krijg, maar ze zullen wel allemaal familie van elkaar zijn zoals dat hier overal is. De volgende ochtend staan we klaar om 3u te gaan zoeken naar butandings. Walvishaaien in het mooi Nederlands. Een boot en lokale gids helpen bij de zoektocht en niet veel later liggen we met een snorkel in de zee te kijken naar een enorme staart die net in de diepte verdwijnt. Er zullen nog 2 ontmoetingen met deze adembenemende beesten volgen van heel dichtbij. En hoewel ze zich traag voortbewegen vergt het heel wat energie om ze te volgen en de anderen in het water vakkundig te ontwijken. Een hoogtepunt! Daarna is de zee minder gunstig gezind want de duik naar Manta bowl moet door het stormweer geannuleerd worden.

Volgende bestemming: Het eiland Malapascua

1. Hilde De Feyter:
    10 maart 2023
    Altijd gelukkig om iets van jou te horen/lezen. Benieuwd naar het vervolg. Hou het veilig. Geniet. Knuffel. Mamie
  2. Gino:
    17 maart 2023
    Onzen avonturier... Geniet er van want hier ligt alweer een berg werk voor jou klaar heb ik gezien (ben er mooi rond gelopen).